Het registreren van een domeinnaam en ontwerp en bouwproces: hartstikke leuk natuurlijk. Maar nog leuker is het moment dat je je digitale plekje kunt vullen met goede inhoud. Blogs, verhalen of – zoals in het eerste deel aangehaald – gedichten: wij zitten allemaal te wachten op jouw verhalen. Daarom nu het laatste deel van dit drieluk: content produceren en promoten.

Je bent je website natuurlijk niet begonnen als ‘statisch monument’, dus je wil er regelmatig wat nieuws op hebben. Aansprekende teksten, goeie foto’s en eventueel video’s – oftewel content – vormen dan ook dé basis van jouw digitale verhaal.

Goede content is content waarmee je mensen oprecht raakt. Ze laten dat niet alleen blijken door een like, maar ook door een reactie achter te laten (Jan van Kink, dankjewel nog!)

Laten we als voorbeeld Achwat.nl eens nemen. Achwat is een vergaarbak van Do it Yourself, nostalgie, muziek, film en leestips en serieuzere onderwerpen met een vette (humoristische) knipoog. Het zijn onderwerpen die dicht bij mezelf liggen en waar ik met veel plezier over schrijf. De content die ik maak spreekt – hoop ik – ook een publiek aan (nu ja, anders had ik niet zo nu en dan eens een like, lol!) maar het belangrijkste: ik kan er m’n ei kwijt. Maar ook: ik kan met mijn content wat toevoegen.

Content kan je op allerlei manieren de wereld in slingeren: natuurlijk via je site, maar wat om bijvoorbeeld je volgers te vermaken met een leuk filmpje dat je alleen deelt op Facebook, of die ene leuke foto juist via Instagram? Zo hou je je blog vrij voor de ‘grotere’ verhalen. Je kunt ze uiteraard ook ‘insluiten’ in je eigen site. Doe ik ook geregeld 😉

Nog belangrijker is je content en je site uiteindelijk promoten. Kan via allerlei manieren, zoals Facebook en Twitter en de juiste ‘tags’ gebruiken in WordPress. Bijvoorbeeld: je plaatst een recept voor een chocoladefontein (toevallig nét zin in) met alles erop en eraan. Tags die je kan gebruiken zijn bijvoorbeeld ‘chocoladefontein’, ‘cacao’, ‘vruchten’, ‘koekjes’ et cetera. Door die tags, ben je makkelijker vindbaar voor de lieve robots van Google. Die tags kun je ook weer gebruiken in je promotie op Facebook en Twitter. Een must om te gebruiken, want veel volgers vindt je gemakkelijk via deze kanalen. Maak je video’s of fotografeer je? Instagram en Youtube zijn je vrienden voor een eigen kanaal.

Maar er zijn ook nog tal van andere manieren om je medium te promoten. Zoals:

In een coffeebar gaan zitten en met andere alleenstaanden in gesprek raken. Als de tijd daar is, pitch je je site et voila.

Een flyer maken met een qr-code. Doordat vinders van die flyer je qr-code scannen, komen ze zo op je website. Op elke plek waar je komt om te produceren, vervolgens een aantal flyers (met qr-code) achterlaten zodat je ook daar je achterban kan werven. Less is more, hou het spannend 😉

Wederzijdse promotie of samen met een bedrijf een item maken. Neem nou die chocoladefontein. Koop je die bijvoorbeeld bij een speciale zaak, zou je hier een video van kunnen maken. Zij plaatsen ‘m, jij plaatst ‘m. Op die manier plukken jullie beiden er de vruchten van.

Het zijn slechts enkele voorbeelden. Kijk gewoon wat voor jou het beste werkt en vooral waar jij je lekker bij voelt. Laat je niet door anderen op je nek zitten wat je wel en niet moet doen!

En hiermee eindigt het drieluik ‘Je eigen website’. Het zijn slechts tips uit eigen ervaring, waarmee ik niet wil zeggen dat ik hiermee het wiel opnieuw uit heb gevonden (maar dat is ook niet de bedoeling). Maar dat betekent niet dat dit het is: er komen nog andere blogseries met ‘tech’ onderwerpen als deze. Dus – om even in de context van dit onderwerp te blijven – een gepaste afsluiting:

Like, share en volg!

En lees hier deel 1 en deel 2 terug.